tisdag 9 september 2014

Det går lika bra.....

 
....att använda sig av andra växter än buxbom och idegran när man vill göra klot. Spirean är otroligt tacksam, denna började jag på i våras och redan har den fått formen som ett klot. Man får klippa ofta och nu är det hög tid ser jag. 

 
Salix "Nan" är en annan som är otroligt tacksam att forma till klot.

 
Denna salix Nana har jag satt för 2 veckor sedan och redan nästa sommar kommer man kunna börja forma den.
 
 
Ha en härlig dag alla fina
Kram Anna
 
 
 


4 kommentarer :

Jenny sa...

Det är så jättefint med klot, men jag är feg att testa. Tycker allt som ska beskäras verkar svårt. Dina är snygga!

/Jenny

Isas Trädgård sa...

Såå bra tips för en som inte har ett enda klot men som hemskt gärna skulle vilja. Salix Nan var namnet !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Rost och rädisor sa...

Lägger Salix Nan på minnet. Dina klot blir ju så fina, men själv har jag inte kommit på var jag skulle kunna placera dem. Här finns bara ett klot och det är ett olivträd som jag stammat upp och gett klotform.
Ha det så gott
Anette

Martas rike sa...

Klippa spirea praktiserar jag själv, det är så gott som ett måste, tycker jag. Din salix har jag inte kunnat glömma sedan jag såg den i somras, men har inte hittat den på plantskolan. Det blir lättare nu när jag har namnet. Att formklippa är jättekul, min senaste frisering drabbade ett gäng gillenia som växte ihop och klipptes till en enda boll efter blomningen. Jag har inte träffat på en enda växt som tog illa vid sig min formklippning, t o m magnolian 'Susan' verkar acceptera det.
Kram
Marta